ساختار و ویژگیهای انواع ید

برای 12 گردآورنده اطلاعات (کارکنان ترویج سلامت) در مورد نحوه استفاده از پرسشنامه، مسائل اخلاقی، بازدید مجدد از خانه های بسته و ارتباط کاری آنها با سرپرست به مدت 3 روز آموزش داده شد.

پرسشنامه بر روی کبل های مجاور غیرانتخاب شده اما مشابه از قبل آزمایش شد.پ

یک هفته پس از پیش آزمون، داده های پایه از هر دو گروه مداخله و کنترل به صورت مصاحبه حضوری با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته و اصلاح شده جمع آوری شد.

پس از 6 ماه مداخله برای جمع آوری داده های پایانی نمک صورتی طبیعی از همان ابزار و گردآورندگان داده استفاده شد.

اعتبار ابزار
برای روایی صوری با 32 خانوار (5 درصد نمونه) مصاحبه شد و هر پرسشنامه توسط گردآورندگان اطلاعات تکمیل شد.

پرسشنامه تکمیل شده توسط محقق اصلی، همکاران محقق و یک آمارگیر جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت.

برای روایی محتوایی، کارشناس سه متخصص غدد، تغذیه و آمار زیستی پرسشنامه اولیه را بررسی کردند.

از کارشناسان خواسته شد تا در مورد موارد جداگانه در رابطه با صحت و محتوا اظهار نظر کنند. در نهایت، آیتم ها بر اساس یافته های پیش آزمون و بررسی کارشناسان اندکی اصلاح شدند.

علاوه بر این، α کرونباخ برای سازگاری درونی تعیین شد (آلفا کرونباخ 93/0= ، 77/0 و 71/0 برای دانش، نگرش و عمل به ترتیب). افزودن نمک دریایی بدون ید در پایان پخت و پز، عدم شستشوی نمک قبل از استفاده و قرار نگرفتن آن در معرض نور خورشید از جمله موارد توصیه شده نمک یددار است. روایی همگرا با مشاهده عملکرد زنان در برابر این شیوه های توصیه شده در طول جلسات نمایشی بررسی شد.

اندازه گیری
داده ها با استفاده از یک سری 16 سوالی در مورد دانش IDD و نمک یددار و 8 سوال در مورد تمرین نمک یددار جمع آوری شد. در هر مورد به پاسخ صحیح نمره یک و به پاسخ نادرست نمره صفر داده شد.

سپس با افزودن پاسخ‌های فردی در بین گویه‌ها، شاخص‌های دانش و تمرین تولید شد.

به طور مشابه، داده های مربوط به نگرش در مورد نمک یددار تصفیه شده و گواتر با استفاده از یک سری هفت سوالی جمع آوری شد.

هر سوال دارای سه گزینه (بله، نه یا نمی دانم) و یک مقیاس لیکرت سه درجه ای (موافق، مخالف یا خنثی) بود.

پاسخ‌ها به «بله» یا «خیر» و «موافق» یا «مخالف» تقسیم شدند، زیرا هیچ پاسخی در گزینه‌های سوم («نمی‌دانم» و «خنثی») وجود نداشت.

برای پاسخ هایی که نگرش مثبت را تعریف می کردند، نمره یک و برای پاسخ های منفی نمره صفر داده شد.

یک شاخص برای نگرش پس از جمع‌بندی نمک دریایی پاسخ‌های فردی در بین آیتم‌ها تولید شد.

  • منابع:
    1. Effect of nutrition education on iodine deficiency disorders and iodized salt intake in
  • تبلیغات: 
    1. با استفاده از قلم تراش می توانید حلقه ازدواج بسازید
    2. شرکت فروش مانتو شلوار ورزشی
    3. تولید کننده پارچه لگ مجلسی ایرانی
    4. خطرات ناشی از مصرف کشمش

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.